Najtańsza oferta opiewa na niemal 110 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 184,5 mln zł. Nie dokonano jeszcze ostatecznego wyboru jednej z nich. Obecnie urzędnicy będą musieli skrupulatnie przeanalizować propozycje i ocenić je. Co więcej, planowane jest także przeprowadzenie aukcji elektronicznej. Jak wskazuje magistrat, zaproszenie do udziału w niej otrzymają wykonawcy, których oferty nie zostaną odrzucone na etapie oceny.
Po raz pierwszy w naszym mieście przy tego rodzaju przetargu wykorzystamy aukcję elektroniczną. Wierzę, że zastosowanie takiej procedury będzie dla nas korzystne zarówno pod względem ceny, jak i jakości późniejszego wykonania inwestycji – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
Trasa N-S: Pierwszy odcinek oddano do użytku w 2013 roku
Przypomnijmy, że inwestycja, jaką jest budowa trasy N-S może być realizowana dzięki unijnej dotacji. W ciągu minionych kilku lat w Rudzie Śląskiej powstały trzy odcinki trasy N-S, których łączna długość wynosi ok. 3,4 km. Pierwszy z nich - od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maj - oddano do użytku na początku 2013 roku, a inwestycja pochłonęła ponad 48 mln zł. Drugi z nich, wart 60 mln zł i prowadzący od ul. 1 Maja do ul. Bukowej (razem z 1,5 km łącznikiem ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli) ukończono w sierpniu 2016 roku. Z kolei trzeci odcinek o długości 1,4 km, biegnący od ul. Bukowej do ul. Kokota, oddano do użytku jesienią 2018 roku, a koszt inwestycji to blisko 54 mln zł.
IV odcinek trasy N-S bedzie gotowy w 2023 roku
Teraz przyszedł czas na kolejny etap budowy trasy N-S - odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Ma być gotowy w 2023 roku. Inwestycję tę podzielono na dwa zadania. Ogłoszony przetarg dotyczy pierwszego z nich.
Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.
W ten sposób wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą.
Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM.
Będzie modyfikacja projektu i przedłużenie trasy N-S?
Jak zapowiada magistrat, władze miasta planują rozbudowę projektu. Pierwotny kształt trasy N-S może ulec zmianie, a droga zostanie poprowadzona w kierunku północnym, czyli od DTŚ aż do granicy z Bytomiem. Czy pomysł ten zostanie zrealizowany? Tego nie wiadomo. Urzędnicy przekonują jednak, że trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia, a wcielenie go w życie będzie uzależnione od środków, jakimi będzie dysponowało miasto.