Miastu niezbyt zależało, ale mieszkańcy naciskali. I tak, nieco wbrew magistratowi, który narzekał, że i tak trzeba będzie utrzymywać zastępczą komunikację autobusową - Tramwaje Śląskie postanowiły jednak uruchomić "protezę" dawnej trasy tramwaju linii 9 . Torowisko było gotowe, przystanki przygotowane, odbiór techniczny dokonany, po co więc miało stać i czekać, aż Bytom skończy swoją część. Od jutra, 1 września, punktualnie o 5 rano - pojedzie pierwszy skład z Chebzia do Młyna. Numer 39, bo takie robocze oznaczenie będzie nosić, a dodatkowo o wdzięcznym mianie "Skarbek", ma kursy co pół godziny. Trasa do granic Szombierek zajmuje 10-12 minut. Ostatni kurs - o 23. Kiedy pojedzie dalej i "dziewiątką" znów pojedziemy od Chorzowa po Bytom?
- Kolejny etap to inwestycja na terenie Bytomia. Będzie się to wkrótce wiązało z przebudową skrzyżowania ulic Frycza-Modrzewskiego z Zabrzańską, a tym samym sporymi utrudnieniami w ruchu i objazdami. Mamy nadzieję, że uda się to zrobic szybko i sprawnie, bez długotrwałych utrudnień dla kierowców - powiedział Andrzej Zowada z Tramwajów Śląskich.
Zgodnie z umową z inwestorem - torowisko i cała infrastruktura powinny być gotowe do kwietnia 2022 roku. Jest jednak szansa, jeśli oczywiście pogoda nie stanie na przeszkodzie, że już przed końcem tego roku cała trasa będzie gotowa i znów "nojna" pojedzie po swojej dawnej trasie krajoznawczej - Chorzów-Ruda Śląska-Bytom.