Co to jest biznesplan?
Biznesplan to dokument, który opisuje plan działania dla firmy lub konkretnego projektu. Zawiera sporo elementów, do których należą m.in.:
- analiza rynku;
- strategia marketingowa;
- struktura organizacji;
- plan finansowy;
- analiza SWOT.
Nie może w
nim zabraknąć celów, do jakich dąży przedsiębiorstwo.
Dokument
pomaga przedsiębiorcom zrozumieć, jak ma działać dana firma.
Ułatwia także dobieranie odpowiednich środków do osiągania
kolejnych celów. To również narzędzie pomocne przy pozyskiwaniu
finansowania. Umożliwia ocenę potencjalnego zysku i ryzyka dla
ewentualnych inwestorów czy kredytodawców.
Biznesplan powinien mieć formę papierowego dokumentu, do którego zawsze można zajrzeć. Jego grubość zależy od charakterystyki firmy, ale zazwyczaj obejmuje co najmniej kilkadziesiąt stron. Należy jak najdokładniej opisać wszystkie aspekty działalności.
Jak stworzyć własny biznesplan?
Zanim
stworzy się własny dokument usprawniający funkcjonowanie firmy,
warto przeczytać przykładowy
biznesplan. Takowy znajduje się np. w
serwisie Mam Biznes, który stanowi ogromną bazę wiedzy dla
wszystkich przedsiębiorców i osób chcących założyć swoją
działalność.
W
przykładowym dokumencie można znaleźć podział na trzy główne
rozdziały biznesplanu: streszczenie, pomysł i rynek. W pierwszym z
nich opisuje się pokrótce cały plan działalności, w drugim
charakteryzuje działania konkretnej marki, a w trzecim zamieszcza
się analizę sytuacji rynkowej w danej branży.
W pierwszej
kolejności warto byłoby zacząć od analizy rynku. Każdy
przedsiębiorca powinien zdefiniować swoją konkurencję, grupę
docelowych klientów, a także trendy panujące w danej branży.
Pozwoli to określić perspektywy rozwoju i wychwycić zagrożenia
czyhające na przedsiębiorstwo.
Następnie
powinno się opisać wszystko to, co chce się osiągnąć. Cele
należałoby podzielić na krótko- i długoterminowe. Warto też
dokładnie scharakteryzować swoją działalność, czyli przedstawić
ze szczegółami swoje usługi lub produkty, które chce się
zaoferować klientom.
Koniecznie
trzeba też określić model biznesowy, czyli sposób, w jaki firma
będzie zarabiać. Do metod zaliczają się m.in. sprzedaż produktów
czy subskrypcje odbiorców. Wszystko zależy od oferowanych usług.
Kolejny krok to analiza SWOT, w której należy wyodrębnić takie
elementy jak:
- mocne strony;
- słabe strony;
- szanse;
- zagrożenia.
W
biznesplanie nie może zabraknąć strategii marketingowej. Działania
mające na celu pozyskiwanie nowych i utrzymywanie stałych klientów
to klucz do sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Do takich
aktywności zaliczają się m.in.: konkretne działania reklamowe
(np. kampanie), plan charakterystyki wizualnej marki (logo,
kolorystyka, sposoby komunikacji) czy finansowanie reklam.
Warto opisać
też jak najdokładniej wszelkie procesy organizacyjne
przedsiębiorstwa. Od charakterystyki całej struktury, aż po
sposoby realizacji dostaw, zarządzania personelem czy komponowania
zamówień dla klientów (jeśli prowadzi się np. sklep online).
Ogromnie
ważny jest rozdział poświęcony analizie finansowej firmy.
Obejmuje on prognozy przychodów, kosztów prowadzenia działalności
i zysków w ciągu co najmniej kilku najbliższych lat. Warto
uwzględnić także niezbędne inwestycje początkowe i wszelkie inne
źródła finansowania. Na tym etapie można poprosić o pomoc także
księgowych, którzy pomogą dobrać odpowiedni sposób
opodatkowania.
Na końcu
dokumentu powinno znaleźć się podsumowanie całej treści z
wyróżnieniem kluczowych punktów biznesplanu. Warto pamiętać, że
biznesplan to żywy dokument, który może ulegać zmianom w dalszych
etapach prowadzenia działalności.
Niezależnie od tego, gdzie prowadzi się firmę – w Piekarach, Rudzie, Tychach czy Zabrzu – do obowiązków biznesmenów zawsze należy skonstruowanie obszernego biznesplanu. Dlaczego to tak ważne?
Po co spisywać biznesplan?
Biznesplan
pomaga zdefiniować cele i strategię firmy, co ułatwia codzienną
pracę wszystkich zaangażowanych. Dzięki temu pracownicy wiedzą,
jakie są dążenia marki, a także sposoby ich osiągania. Prognozy
finansowe usprawniają planowanie budżetu i zarządzanie dostępnymi
środkami.
Biznesplan
jest również narzędziem komunikacji z inwestorami czy partnerami
biznesowymi. Kiedy przedsiębiorca ubiega się o finansowanie, musi
zaprezentować potencjalnym inwestorom swoje plany i cele, by ci
mogli zdecydować, czy będzie to dla nich opłacalne. Dokument
otwiera zatem drzwi do pozyskiwania niezbędnych w działalności
środków.
Poza tym biznesplan stanowi punkt odniesienia do monitorowania postępu w osiąganiu założonych celów. Porównanie rzeczywistych wyników z tymi opisanymi w dokumencie pozwala na ocenę efektywności działań i wprowadzenie ewentualnych zmian w funkcjonowaniu firmy.
Biznesplan – wyzwania dla przedsiębiorcy
Dla wielu
przedsiębiorców tworzenie biznesplanu jest zupełnie nowym
zadaniem. Brak doświadczenia bywa trudny, zwłaszcza jeśli chodzi o
takie aspekty jak prognozy finansowe czy analiza rynku. Warto zatem
poprosić o pomoc ekspertów z poszczególnych dziedzin, np.
księgowych czy specjalistów od marketingu. Z fachową poradą
będzie znacznie łatwiej skompletować kompleksowy dokument.
Tworzenie
solidnego biznesplanu wymaga czasu i zaangażowania, ponieważ
dokument musi być dość obszerny. Dla niektórych przedsiębiorców
znalezienie odpowiedniej przestrzeni na spisanie wszystkich danych
bywa największym wyzwaniem. To szczególnie trudne w pierwszych
miesiącach prowadzenia firmy, gdy trzeba załatwić wiele innych
spraw. Warto zatem zabrać się do tego odpowiednio wcześniej.
Biznesplan może stanowić narzędzie motywujące przedsiębiorcę do działania. Pomaga usystematyzować kolejne kroki, jakie trzeba podejmować, by firma rozwijała się w pożądanym kierunku. A kiedy udaje się spełniać założenia spisane w dokumencie, jeszcze bardziej motywuje to do dalszych osiągów.