60 nowych już jest, a 30 jeszcze powstanie. Oczywiście na terenie całej obsługiwanej części metropolii, czyli 18 gmin. Ale i Ruda Śląska doczekała się cyfryzacji. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, to urządzenia, dzięki którym pasażerowie wiedzą, za ile minut przyjedzie ich autobus czy tramwaj. Transformacja cyfrowa objęła także solarne automaty biletowe oraz Punkty Obsługi Klienta. Dodatkowo - od 22 marca podróżni będą mogli załatwiać większość spraw przez Portal Klienta, aplikacje mobilne lub w po prostu w automatach biletowych, które wyposażono w więcej opcji. Od końca lutego pasażerowie mogą w nich też płacić kartą bankomatową.
Integracja systemu
Zarząd Transportu Metropolitalnego właśnie zintegrował z systemem elektronicznych tablic informacyjnych kolejnych 59 urządzeń.
– Rozwój Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej to bardzo ważny punkt naszej działalności. Chcemy w jak największym stopniu ułatwiać przemieszczanie się komunikacją publiczną. Docelowo uruchomimy ponad 550 elektronicznych tablic – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Nowe urządzenia działają już m.in. w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Rudzie Śląskiej, Siemianowicach Śląskich, Zabrzu, Sosnowcu i Katowicach.
– Oddajemy do użytku nowoczesne rozwiązanie. Tym samym komunikacja miejska staje się jeszcze bardziej przyjazna. W porównaniu do poprzednich wersji, nowe urządzenia mają dodatkowe udogodnienia. Chodzi m.in. o wyświetlanie informacji po obu stronach oraz ich zmieniony kształt, dzięki czemu treści są lepiej czytelne. Ponadto na każdej tablicy znajduje się kamera, która dba o bezpieczeństwo i przeciwdziała aktom wandalizmu – dodaje Gutowska.
22 marca zadania Punktów Obsługi Klienta całkowicie przejmą internetowy Portal Klienta, aplikacja mobilna oraz automaty biletowe i Punkty Obsługi Pasażera.
– Idziemy z duchem czasu. Sprawy załatwiane w POK, pasażerowie będą mogli załatwić zdalnie. Tak jest szybciej, wygodniej i bezpieczniej, szczególnie w dzisiejszych czasach. Podróżni, którzy preferują bardziej tradycyjne rozwiązania, nadal będą mogli wszystko załatwić w 10 Punktach Obsługi Pasażera – wskazuje Andrzej Stangret, zastępca dyrektora ds. handlowych w Zarządzie Transportu Metropolitalnego.
W ubiegłym roku wprowadzono możliwość zamówienia karty ŚKUP do domu. Ponadto zwiększony został zakres uprawnień Punktów Obsługi Pasażera oraz wydłużono ich godziny otwarcia.
Nikt jednak dotąd nie wymyślił sposobu na niespóźniający się autobus czy tramwaj. I oczywiście, paradoksalnie, na jadący o czasie inny, na który musimy się przesiąść.