Coraz więcej możliwości dokonywania opłat zdalnie spowodowało, że popularność "żywych" kas z roku na rok spadała. A koszt ich utrzymania - odwrotnie.
- Z funkcjonowaniem kas wiążą się spore wydatki. Tymczasem z roku na rok maleje liczba dokonywanych w nich transakcji. W 2023 roku było ich o ponad 40 procent mniej niż pięć lat wcześniej – mówi Ewa Guziel, skarbnik miasta. – Pomieszczenia, w których mieściły się kasy, wykorzystamy na poprawę komfortu obsługi osób załatwiających sprawy w Wydziale Komunikacji.
W 2018 roku kasy Urzędu Miasta obsłużyły 111.248 transakcji, w tym 100.458 gotówkowych i 10.790 bezgotówkowych. W kolejnych latach ogólna liczba transakcji systematycznie się zmniejszała, by w 2023 osiągnąć 64.280, w tym 35.359 gotówkowych i 28.921 bezgotówkowych.
W tej sytuacji podjęta została decyzja o likwidacji punktu kasowego. Zajmowane przez niego pomieszczenia zostaną wykorzystane na potrzeby Wydziału Komunikacji, który również znajduje się na parterze głównego budynku Urzędu Miasta, dzięki czemu poprawi się komfort obsługi. Osoby obsługujące kasy zostaną przydzielone do innych zadań, zwiększając efektywność ich realizacji.
Kasowe okienka zakończą funkcjonowanie w południe 12 lipca
Od tego momentu opłaty będzie można regulować przelewem bankowym, przez aplikację mObywatel, BLIK-iem, na poczcie lub - w przypadku części z nich - korzystając z urzędowych opłatomatów. Obecnie w magistracie funkcjonują dwa opłatomaty – jeden w budynku przy placu Jana Pawła II 6, drugi w budynku przy ul. Piotra Niedurnego 46. Wkrótce w głównym budynku urzędu stanie jeszcze jedno takie urządzenie. W opłatomatach można dokonać opłat komunikacyjnych i skarbowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz kilku innych płatności. Magistrat zapowiada, że urządzenia będą mieć też nową funkcjonalność - poszerzony katalog dostępnych płatności, które dotąd były realizowane przez kasy.
– W Biurze Obsługi Mieszkańców dyżurować będzie pracownik, który nie tylko pomoże przy obsłudze urządzeń, ale także będzie mieć dostęp do systemów finansowych z możliwością sprawdzenia szczegółów zobowiązań – mówi Liliana Moskała-Zydra, sekretarz miasta.
Wykaz rachunków bankowych Urzędu Miasta Ruda Śląska
- 21 1050 1214 1000 0023 5886 9689 - podatki (od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportu, od posiadania psa), opłata eksploatacyjna, opłaty skarbowe
- 28 1050 1214 1000 0010 0119 7035 - wydawanie prawa jazdy, legitymacji instruktora i kart parkingowych, opłaty dotyczące rejestracji pojazdów, zezwolenia na sprzedaż alkoholu, opłata produktowa, licencja na przewóz (osób, rzeczy, taksówkę osobową) i egzamin TAXI, zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne, opłaty geodezyjne, mandaty karne kredytowe nałożone przez Straż Miejską, zakup materiałów przetargowych, dziennik budowy, wieczyste użytkowanie gruntu, najem, dzierżawa, trwały zarząd, sprzedaż (dotyczy gruntu stanowiącego własność Miasta Ruda Śląska)
- 32 1050 1214 1000 0022 6874 3784 - udostępnienie danych osobowych, wieczyste użytkowanie gruntu, najem, dzierżawa, trwały zarząd, sprzedaż (dotyczy gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa)
- 54 1050 1214 1000 0022 2877 4150 - zajęcie pasa drogowego, reklamy umieszczone w pasie drogowym
- 90 1050 1214 1000 0023 6920 7580 - gospodarowanie odpadami komunalnymi
Płatności można także dokonywać na indywidualne numery konta.
Może Cię zainteresować:
Action w Rudzie Śląskiej. Wielu czekało na ten sklep
Może Cię zainteresować:
Metrorower w Rudzie Śląskiej coraz bliżej!
Może Cię zainteresować: