Zgodnie z deklaracją rządu, jeszcze w tym roku samorządy prowadzące około 12 000 szkół podstawowych w całej Polsce otrzymają środki finansowe na zakup nowoczesnych narzędzi wspierających odkrywanie talentów i rozwijanie kompetencji przyszłości - takich jak współpraca, interdyscyplinarność, kreatywność i rozwiązywanie problemów. W pierwszej kolejności wsparcie trafi do szkół prowadzonych przez samorządy, w kolejnym etapie - do niepublicznych.
30-70 tysięcy złotych na szkołę
Zapowiadany miliard złotych brzmi fantastycznie. W praktyce podział środków będzie wyglądać następująco:
- 30 000 złotych – w przypadku szkół do 100 uczniów (jest ich 5168 a uczy się w nich 292 457 uczniów)
- 60 000 złotych – w przypadku szkół od 101 do 200 uczniów (jest ich 3492 a uczy się w nich 495 017 uczniów)
- 70 000 złotych – w przypadku szkół od 201 do 234 uczniów (jest ich 659 a uczy się w nich 142 467 uczniów)
- 300 złotych na ucznia – w przypadku szkół od 235 uczniów (jest ich 4678 a uczy się w nich 2 131 451 uczniów).
Łącznie, zgodnie z założeniami programu - z inicjatywy rządowej skorzystają ponad 3 miliony uczniów, uczących się w niemal 15 tysiącach szkół.
Co dadzą Laboratoria Przyszłości?
Jak możemy przeczytać na stronie gov.pl - już od 1 września przyszłego roku - każda polska podstawówka będzie mieć nowoczesny sprzęt - w tym drukarki 3D, mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami, w tym stacje lutownicze (konia z rzędem temu, kto wie, co się kryje pod tym pojęciem - czy dzieci w podstawówce będą robić procesory?) czy sprzęt do nagrań - kamery, greenscreeny, mikrofony itp. (by dokumentować swoje osiągnięcia). Co ważniejsze - od roku szkolnego 2022/23 szkoły będą miały obowiązek udostępniać owe sprzęty uczniom, a nadto - będą mogły wybierać dodatkowe narzędzia wspierające naukę - na przykład gogle VR.
- Nowoczesne wyposażenie techniczne ma pomóc w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym - czytamy na stronie gov.pl
Co zrobić, by otrzymać wsparcie?
Szkoły powinny zgłosić się do swoich organów prowadzących, a te wystąpią do wojewody o przyznanie wsparcia. Cały proces ma być elektroniczny i nie będzie wymagać ton papieru. Co najmniej 60 procent wsparcia trzeba wydać do końca 2021 r., a nie więcej niż 40 procent - w przyszłym.
- Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi, to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów - piszą inicjatorzy programu "Laboratoria Przyszłości". - Tworząc propozycję katalogu, przyświecała nam z jednej strony idea zapewnienia szkołom wszystkiego tego co służy rozwijaniu kompetencji przyszłości - współpracy, interdyscyplinarności, zdolności rozwiązywania problemów czy kreatywności - a z drugiej strony dania szkołom możliwie szerokiego wyboru pomocy, które przydadzą się im w procesie dydaktycznym. Wzorowaliśmy się też na dobrych praktykach z zagranicy - przykładowo w krajach skandynawskich, zgodnie z założeniem tzw. slojdu - uczniowie od najmłodszych lat są zaznajamiani poprzez prace ręczne z umiejętnościami manualnymi przydatnymi później szczególnie w dziedzinach inżynieryjnych, ale też z technikami pracy projektowej użytecznych także np. w pracy biurowej czy prowadzeniu własnego biznesu. Tę filozofię chcemy połączyć z nowoczesnymi narzędziami, które dla przyszłych pokoleń będą naturalnym środowiskiem pracy, takimi jak drukarki 3D, zgodnie z ideą rozwoju kompetencji STEAM.
Dyrektorzy szkół będą mogli wybierać wyposażenie spośród ponad 150 pozycji w katalogu, przy tworzeniu którego konsultowano się z naukowcami, praktykami nauczania, polską branżą EdTech i innymi ekspertami. Ostateczny termin zgłoszeń dla szkół samorządowych - to 15 listopada 2021 r.