W poniedziałek (5 grudnia 2022 r.) w Katowicach doszło do podpisania umów między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a samorządami kilku miast regionu na realizację inwestycji, które uzyskały dofinansowanie z rządowego programu „Kolej Plus”. Dwie z nich dotyczą Rudy Śląskiej.
Nowa łącznica kolejowa do Bytomia
Pierwszą jest budowa nowej łącznicy kolejowej do Bytomia. Ściślej zaś mówiąc, projekt obejmuje budowę 5 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 4 km linii między Chebziem a Zabrzem Biskupicami. Ponadto mają zostać wybudowane dwa przystanki:
- Ruda Orzegów,
- Bytom ul. Zabrzańska
Wyceniona na ponad 270 mln zł inwestycja (jej koszt pokryją PKP PLK i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia) ma usprawnić połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebziem oraz Katowicami. Jak zapowiadają kolejarze, po wykonaniu zadania podróż pociągiem z Bytomia do Chebzie zajmie 10 min.
Do Katowic przez Bielszowice, Wirek i Kochłowice
To nie jest jedyna inwestycja, jaka ma zostać zrealizowana w ramach Kolei Plus na terenie Rudy Śląskiej. Program zakłada też stworzenie (czy może raczej należałoby powiedzieć reaktywację) alternatywnego połączenia pasażerskiego z Gliwic do Katowic przez Bielszowice, Wirek oraz Kochłowice. Obecnie linia ta jest wykorzystywana do przewozów towarowych, ale starsi mieszkańcy pamiętają, że w przeszłości odbywał się na niej regionalny ruch pasażerski.
By go przywrócić, zostanie wybudowanych 7 nowych stacji i przystanków:
- Gliwice os. Wyzwolenia,
- Zabrze Makoszowy,
- Ruda Bielszowice,
- Ruda Halemba,
- Ruda Wirek,
- Ruda Kochłowice,
- Chorzów Hajduki.
Po ukończeniu inwestycji, której wartość oszacowano na ponad 350 mln zł, pociągi z Kochłowic mają dojechać do Katowic w 18 minut.
- To ważne, strategiczne posunięcie. To otwiera południe miasta dla kolei – podkreślał prezydent Rudy Śląskiej Michał Pierończyk, podpisując w imieniu miasta umowę z wiceprezesem PKP PLK, Arnoldem Breschem.
Drugi tor Gliwice-Częstochowa jeszcze w powijakach
O ile w przypadku projektów z programu Kolej Plus sprawa jest przesądzona, znane są ich terminy wykonania (do roku 2029) oraz wstępne kosztorysy, to budowa drugiego toru przebiegającej przez Rudę i Chebzie kolei Gliwice – Katowice – Częstochowa na razie pozostaje w sferze planów. Planom tym warto jednak uważnie się przyglądać.
W toku przeprowadzonych wiosną tego roku konsultacji, mających stanowić element studium wykonalności przedsięwzięcia, można było bowiem usłyszeć, że przy okazji budowy dodatkowego toru dla pociągów aglomeracyjnych można by też „przesunąć” peron na stacji w Chebziu w stronę ronda, a wejście na niego poprowadzić tunelem pod torami. To pozwoliłoby wymiernie skrócić dystans, jaki mają do pokonania pasażerowie przesiadający się z autobusów i tramwajów na pociąg (lub odwrotnie). Obecnie zmuszeni są oni do kilkusetmetrowego spaceru, co rzecz jasna nie ułatwia dokonania szybkiej przesiadki, zwłaszcza kiedy czasu na nią nie ma zbyt wiele.
Może Cię zainteresować:
Metropolia dokłada się do inwestycji w Kolei Plus. Zapłaci też za kursowanie pociągów
Może Cię zainteresować: