We wtorek (18 maja) do komendy zgłosił się
siedemdziesięciokilkulatek, który poinformował, że w wyniku oszustwa
stracił 161 tysięcy złotych.
Oszustwa metodą "na zdalny pulpit”
Pokrzywdzony dał się skusić na jedną z reklam pojawiających się na portalach społecznościowych, zachęcających do inwestycji w kryptowaluty. Kolejno do rudzianina zadzwonił mężczyzna podający się za przedstawiciela firmy i opiekuna klienta. Poprzez dużą pewność siebie i odpowiednie słownictwo oszust zdobył zaufanie seniora. Krok po kroku instruował go, co ma robić.
Mężczyzna zainstalował program o nazwie „AnyDesk” (jest to aplikacja do zdalnego pulpitu) i przy jego pomocy założył konta na kilku serwisach. Zmanipulowany mężczyzna przesłał oszustowi dane, o które ten prosił. Wszystko na pozór wydawało się obiecujące i profesjonalne do czasu, gdy mężczyzna stracił 161 tysięcy złotych, większość z zaciągniętych przez przestępcę kredytów na jego dane.
Kiedy należy wzmóc czujność i jak się zachować w przypadku podejrzanych sytuacji
Policjanci apelują o czujność w przypadku, gdy trafi się na artykuł lub skontaktuje się z nami osoba informująca o:
- możliwości uzyskania szybkich i wysokich zysków dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex;
- konieczności instalacji aplikacji (na komputerze lub telefonie), dającej możliwość automatyzacji operacji związanej z kupnem i sprzedażą kryptowaluty lub operacji na rynku Forex;
- tym, że wsparcie w inwestycjach i obsłudze aplikacji zapewniają „analitycy”, którzy kontaktują się telefonicznie i pomagają w obsłudze aplikacji.
W takich sytuacjach Prokuratura Krajowa, Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają:
- Zapoznanie się z informacjami KNF i NBP dotyczącym inwestowania w kryptowaluty – link: https://uwazajnakryptowaluty.pl/;
- Sprawdzaj wiarygodność takiego podmiotu. Zweryfikuj opinie o instytucji w Internecie, np. w połączeniu ze terminami „oszustwo” lub „scam”. Nie poprzestawaj po znalezieniu jednej strony z opiniami.
- Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
- Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
- Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego;
- Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej;
- W przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;
- Sprawdź, czy instytucja – „broker” znajduje się na liście ostrzeżeń KNF – link: https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/ostrzezenia_publiczne