Trwająca od października 2023 r. budowa pierwszego północnego odcinka – od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej - ma być zakończona na początku marca. Do końca lutego zaś wykonawca odcinka łączącego N-S-kę z Piastowską powinien ruszyć z wycinką drzew na terenie, po którym pobiegnie nowy fragment.
Budowa trasy N-S, to kluczowa inwestycja nie tylko dla miasta, ale całego regionu. Poprawi bowiem bezpieczeństwo użytkowników i komfort mieszkańców poprzez zmniejszenie ruchu w centrum miasta.
Nowy odcinek - od Magazynowej do Piastowskiej - ma kosztować ponad 143 miliony złotych. Dzięki rządowemu dofinansowaniu miasto poniesie tylko 2 procent kosztów.
- Równolegle pracujemy nad zakończeniem budowy zasadniczej części trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 oraz nad jej przedłużeniem na północ i południe – mówi prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk. – Podpisana dziś umowa obejmuje dwa z czterech odcinków realizacyjnych, na które podzieliliśmy przedłużenie północne.
Początkowo N-S miała połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską - Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4. Podjęto jednak decyzję o jej przedłużeniu - najpierw w kierunku północnym, a następnie południowym.
N-S w kierunku północnym
Obecne zadanie składa się z dwóch odcinków realizacyjnych. Pierwszy, o długości ok. 1,5 km, prowadzi od Magazynowej do ul. Orzegowskiej, na skrzyżowaniu z którą powstanie rondo turbinowe. Sama Orzegowska zostanie rozbudowana odcinku ok. 335 m. Drugi odcinek liczy ok. 690 m. Przy jego realizacji przebudowane zostanie ok. 220 m ul. Na Łąkach oraz łącznika z ul. Piastowską o długości ok. 300 m. Na skrzyżowaniu budowanego odcinka z łącznikiem powstanie kolejne rondo.
Oprócz jezdni powstaną także chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Zadanie obejmuje również budowę dwóch wiaduktów – jednego w ciągu trasy, drugiego dla linii kolejowej nad nią. Wybudowane zostanie także oświetlenie oraz kanalizacja deszczowa, obejmująca zbiorniki retencyjne. Całości dopełnią ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, telematyka drogowa oraz oznakowanie pionowe i poziome.
Budowa pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S, od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej, jest praktycznie ukończona, jednak kierowcy na przejazd nim muszą poczekać na przeprowadzenie procedur odbiorowych. To zadanie oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m, budowę 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu, dwa zbiorniki retencyjne, chodniki, ścieżkę rowerową oraz oświetlenie. Koszt robót budowlanych to ok. 60,5 mln zł, magistrat pozyskał na ten cel 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład.
Ostatni odcinek trasy N-S w kierunku granicy z Bytomiem będzie prowadzić od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
N-S w kierunku południowym
Z kolei na południu - trwa przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Przy tej okazji przebudowany zostanie też fragment ul. 1 Maja. Na inwestycję pozyskano ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki budowie tego odcinka w całości domknięte zostanie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.
W przygotowaniu jest postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji przedłużenia jej w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby.

Może Cię zainteresować:
Płonąca hałda w Rudzie Śląskiej Wirku - jest światełko w tunelu

Może Cię zainteresować:
Ktoś pobił i porzucił szczeniaka w Rudzie. TOZ "Fauna" szuka świadków

Może Cię zainteresować: