Mieszkańcy Nowego Bytomia bardzo uważnie przyglądają się inwestycjom prowadzonym na terenie dzielnicy. Podczas wtorkowego spotkania z władzami miasta dopytywali o szczegóły i zastosowane rozwiązania przy modernizacji dwóch parków zieleni, a także o pomysły na zagospodarowanie placu Jana Pawła II i ulicy Grochowskiej. – Nowy Bytom to centrum naszego miasta, musimy dbać o czystość i porządek w tej dzielnicy – mówili. W Miejskim Centrum Kultury odbyło się drugie z wiosennej serii spotkań władz Rudy Śląskiej z mieszkańcami w poszczególnych dzielnicach miasta. W czwartek czas na Rudę.
Inwestycje związane z modernizacją dwóch parków znajdujących się w Nowym Bytomiu: parku Dworskiego i parku przy ul. Hallera są systematyczne doglądane i rozliczane przez mieszkańców. – Dlaczego prace przy parku przy ul. Hallera zostały rozpoczęte później i do kiedy potrwają - dopytywał mieszkaniec. - Dlaczego alejki w Parku Dworskim wysypane są śrutem, to bardzo utrudnia poruszanie się po nich i mocno się kurzy z tej nawierzchni – pytała mieszkanka. - W pierwszej kolejności prace rozpoczęły się w parku Dworskim, gdzie inwestycją objętych zostało 7 ha przestrzeni. Zachowana zostanie tu większość istniejącego układu alejek, a prace polegają przede wszystkim na odnowieniu dotychczasowej infrastruktury. Ponadto jest on uczęszczany przez mieszkańców, dlatego chcieliśmy skończyć jego modernizację jak najszybciej. Zostanie oddany do użytku niebawem – tłumaczył wiceprezydent Michał Pierończyk. - Boczne alejki w tym parku pokryliśmy naturalną, mineralną i przepuszczalną nawierzchnią stosowaną w tego typu przestrzeniach. Pod wpływem zmiennych warunków atmosferycznych (słońce, deszcz) nawierzchnia ta powinna się unormować – wyjaśniał Tomasz Rzeżucha, wiceprezes MPGM TBS.– Przypominam, że Park Dworski to jeszcze w dalszym ciągu plac budowy, poczekajmy na końcowe efekty – dodał wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Z kolei jak tłumaczył przedstawiciel MPGM TBS w parku przy ul. Hallera przewidziany jest bardzo duży zakres robót. Miejsce to swoje lata świetności ma już za sobą, co swoje przełożenie ma w aktualnym stanie infrastruktury. - Zakres prac będzie tu znacznie szerszy. Centralnym punktem zrewitalizowanego parku będzie ogród sensoryczny, gdzie zasadzonych zostanie wiele gatunków roślin ozdobnych. Dodatkowo powstaje tam mały plac zabaw ze ścieżką zdrowia. Wszystko to będzie spięte siecią alejek – wyliczał Tomasz Rzeżucha.
W ramach rewitalizacji parku przy ul. Hallera zainstalowane zostanie także oświetlenie parkowe i elementy małej architektury (ławki, stoły piknikowe, kosze, stojaki rowerowe). Ponadto odnowiona zostanie również bryła zdewastowanej fontanny. Po odrestaurowaniu będzie pełniła ona funkcję dekoracyjną. Co istotne park zostanie połączony blisko 700 m oświetloną ścieżką pieszo-rowerową z ul. Czarnoleśną, gdzie kończy się aktualnie Trakt Rudzki. – Aby to połączenie dopełnić, przy ul. Czarnoleśnej powstanie także nowe przejście dla pieszych i rowerzystów – informuje wiceprezydent Pierończyk. – Dodam, że te dwie inwestycje prowadzi jeden wykonawca, który zapewnił, że przy ul. Hallera prace zostaną zakończone w czerwcu – powiedział Tomasz Rzeżucha.
Obie rewitalizacje są kolejnym etapem rozbudowywanego w mieście Traktu Rudzkiego. Prace trwają od października ubiegłego roku, a ich zakończenie planowane jest na II kwartał br. Koszt nowego zagospodarowania obu parków ma wynieść ponad 7,3 mln zł. Natomiast całość budowy Traktu Rudzkiego wraz z wcześniejszymi już zrealizowanymi odcinkami wyniesie ostatecznie ponad 18 mln zł. Inwestycje, podobnie jak wcześniejsze odcinki Traktu Rudzkiego, objęte są dofinansowaniem unijnym. Na realizację projektu miasto pozyskało ponad 8 mln zł ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przypomnijmy, że Trakt Rudzki to ścieżka pieszo–rowerowa, która ma docelowo połączyć obiekty sportowe, parki, skwery oraz miejsca związane z historią Nowego Bytomia i Wirku. Trakt po zakończeniu dwóch najnowszych inwestycji przebiegać będzie od ul. Nowary przez podnóże hałdy do ul. Katowickiej. Dalej będzie wieść ul. Tuwima, Kupiecką, Obrońców Westerplatte do hałdy przy ul. 1 Maja. Następnie prowadzić będzie przez tereny hałdy do ul. Czarnoleśnej. Dalej trasa przebiegać będzie przez park przy ul. Hallera, a następnie pobiegnie tą ulicą w kierunku parku Dworskiego.
Mieszkańcy pytali również o plany zagospodarowania placu Jana Pawła II. – Pomysłów jest kilka, ale trzeba je dobrze przeanalizować i zastanowić się jaką funkcję ma spełniać ta przestrzeń – mówił wiceprezydent Michał Pierończyk. – Obecnie planujemy uruchomienie fontanny bocznej na placu, jeszcze przed zbliżającymi się świętami. Główna fontanna niestety będzie nieczynna. Powinna zostać przebudowana, a na to brakuje nam pieniędzy – dodał wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Przedmiotem zainteresowania zebranych były również plany zagospodarowania ulicy Grochowskiej w dzielnicy Nowy Bytom. – Chcemy wybudować tam parking dla mieszkańców i kompleks garaży. Mamy przygotowaną dokumentację na zagospodarowanie tego terenu – powiedział wiceprezydent Michał Pierończyk.
Jedną z ważniejszych inwestycji w dzielnicy Nowy Bytom, jest też modernizacja ulicy Czarnoleśnej związana z naprawą szkód górniczych. Droga zostanie kompleksowo przebudowana na odcinku od ul. 1 Maja do wiaduktu nad torowiskiem kolejowym. - Powstanie nowa pełna konstrukcja jezdni, chodnik z kostki betonowej oraz asfaltowa ścieżka rowerowa. Przebudowane zostaną też dwie zatoki autobusowe oraz kanalizacja deszczowa, zdeformowana w wyniku eksploatacji górniczej – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Inwestorem jest Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. Koszt inwestycji to ponad 8,8 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano na październik. Do tego czasu remontowany odcinek pozostanie zamknięty dla ruchu pojazdów osobowych, z jednoczesnym utrzymaniem komunikacji autobusowej oraz dojazdu i dojść do posesji i terenów usługowych.
Z kolei w dzielnicy Chebzie planowana jest przebudowa dwóch dróg gminnych – ul. Dworcowej i ul. Przedtorze. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2022-2023, a łączna wartość inwestycji to ponad 2,2 mln zł. - Drogi gruntowe przebudowujemy systematycznie, ale trzeba pamiętać, że to nie tylko kwestia nawierzchni. Podstawą takiej inwestycji jest budowa kanalizacji, a kompleksowy zakres takich inwestycji wpływa na ich koszt, dlatego szukamy ich finansowania ze źródeł zewnętrznych – mówił wiceprezydent Krzysztof Mejer. - 50 % kosztów tego zadania zostanie dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dodał wiceprezydent Michał Pierończyk.
Kolejne spotkanie przeznaczone dla mieszkańców dzielnicy Ruda odbędzie się już w czwartek, 7 kwietnia o godz. 17:00 w Młodzieżowym Domu Kultury przy ul. Janasa 28.