Od Kokota do Bielszowickiej. To kolejny etap budowy kluczowej trasy N-S, która połączy "średnicówkę" z autostradą A4. Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 milionów złotych, z czego zdecydowana większość pochodzi z funduszy unijnych.
- To bardzo ważna inwestycja dla miasta i regionu. Chcemy być przyjaźni kierowcom z Rudy Śląskiej oraz wszystkim innym, by przez nasze miasto dobrze się przejeżdżało - powiedziała Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej.
Przetarg w formie licytacji wygrała firma DROGOPOL, wykonawca poprzedniego odcinka N-S-ki.
- W ostatnim okresie taka procedura staje się nową modą i kilka przetargów udało się nam już wygrać. Oczywiście jest spora nerwówka, bo licytuje się w dół i każde naciśnięcie enter może się źle skończyć, ale tym razem udało się pokonać konkurentów. Wykonawcy ustalają sobie minimalny próg i do niego schodzą. Jest radość, kiedy konkurenci przestają licytować, ale nerwy są do samego końca - mówił wiceprezes DROGOPOLU, Michał Staszewski.
Przekazanie placu budowy w lipcu, od sierpnia roboty budowlane. Na początku niezbyt widoczne, bo związane z przebudową obiektów i instalacji podziemnych. We wrześniu i październiku rozpoczną się roboty makroniwelacyjne. Wtedy zaczną się utrudnienia w ruchu. Będzie zmieniona organizacja ruchu w ciągu ulicy Bielszowickiej, następnie bodowa ronda w ciągu ul. 1 Maja i przebudowa mostu nad potokiem bielszowickim. To już główna arteria i zmiany będą odczuwalne.
- Został odcinek od Bielszowickiej do A4, to będzie najtrudniejsze wyzwanie, bo mamy do budowy duży wiadukt, który będzie przebiegać nad Kochłówką i cmentarzem parafialnym w Wirku. Dokumentacja jest gotowa i z końcem roku będziemy gotowi do postępowania przetargowego, ale na razie uczciwie mówię, że nie mamy jeszcze zapewnionych środków na budowę tego odcinka - powiedział Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.
Węzeł łączący trasę z ulicą Bielszowicką będzie dwupoziomowy, z rondem turbinowym na skrzyżowaniu Bielszowickiej i 1 Maja. Powstaną też nowe drogi dojazdowe, chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia podziemne itp.
Do tej pory powstały już trzy odcinki N-S o łącznej długości 3,4 km. Ale to nie koniec drogowych planów. Miasto chce kontynuować budowę trasy w kierunku północnym - od DTŚ do granicy z Bytomiem.