Za co zapłacimy więcej w 2021 roku w Rudzie Śląskiej? Wyjaśniamy!

Nowy Rok rudzianie rozpoczynają z nowymi opłatami i stawkami podatków. Co się zmieniło? Oto pełna lista podwyżek.

Money 2180330 1280 2

Podatek od nieruchomości

Od 1 stycznia 2021 r. stawka podatku od nieruchomości za 1 m² powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w Rudzie Śląskiej wynosi 0,85 zł. To o 12 groszy więcej niż w 2020 r. W stosunku do roku minionego o 6 groszy wzrosła stawka podatku za 1 m² powierzchni gruntów związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej. W ten sposób w tym roku rudzcy podatnicy muszą zapłacić 0,99 zł. Natomiast stawka podatku za 1 m² od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wzrosła o 1,71 zł i wynosi teraz 24,84 zł.

  • Czas na uiszczenie pierwszej raty podatku od nieruchomości dla osób fizycznych (a także rolnego i leśnego) upływa 15 marca.

Opłata za psa

Opłata za posiadanie psa wzrosła w tym roku o 2 zł i wynosi 70 zł. Z jej uiszczania zwolnione są osoby, które przygarną psa ze schroniska dla zwierząt w Rudzie Śląskiej, a na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z opłaty zwolnione są: osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z tytułu posiadania jednego psa; osoby niepełnosprawne z tytułu posiadania psa asystującego; osoby w wieku powyżej 65 lat prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa; podatnicy podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.

  • Opłatę trzeba zapłacić do 31 marca.

Podatek transportowy

Stawka podatku od środków transportu pozostaje bez zmian.

  • Pierwsza rata tego podatku płatna jest do 15 lutego, druga rata natomiast do 15 września.

Opłata targowa

Zgodnie z nowelizacją tzw. ustawy covidowej w 2021 r. w całym kraju nie będzie pobierana opłata targowa.

Woda i ścieki

Aktualna stawka za 1 m³ dostarczanej wody wynosi 5,63 zł, a za 1 m³ odprowadzanych ścieków - 9,59 zł.

Opłata abonamentowa dla osób posiadających tylko wodomierz główny i rozliczających się na podstawie faktury papierowej wynosi 5,24 zł brutto. Z kolei osoby, które mają zamontowane dwa liczniki – główny i podlicznik na ogród - płacą 6,37 zł brutto. Opłata abonamentowa dla klientów, którzy rozliczają się z PWiK drogą elektroniczną, wynosi 3,30 zł brutto w przypadku posiadania jednego wodomierza, a w przypadku posiadania wodomierza głównego i podlicznika na ogród – 4,44 zł brutto.

W kolejnym roku taryfowym, czyli od 5 października 2021 r. do 4 października 2022 r., obowiązywać będą wyższe stawki. I tak 1 m³ wody kosztować będzie 5,76 zł brutto, natomiast ścieki 9,88 zł brutto za 1 m³. Nie zmienią się natomiast stawki opłat abonamentowych. Pozostaną one na tym samym poziomie do 2022 r.

Opłata śmieciowa

Od 1 lutego br. zmienia się stawka opłaty śmieciowej. Nowa, wyższa opłata za śmieci segregowane wynosić będzie 30 zł od osoby, a za brak segregacji opłata podwyższona wynosić będzie 60 zł. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się bez wezwania w miesięcznych okresach rozliczeniowych do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy obowiązek ponoszenia opłaty.

  • Do 15 stycznia i 15 lutego należy zapłacić 21,70 zł za śmieci segregowane. Natomiast oplata płatna do 15 marca będzie już w nowej, wyższej kwocie - 30 zł za śmieci segregowane.

Wprowadzono jednak program osłonowy dla osób z niskimi dochodami, które będą mogły liczyć na pomoc finansową w wysokości 30% opłaty. Program w życie wejdzie w lutym wraz z nową stawką opłaty śmieciowej, a skorzystają z niego osoby samotnie gospodarujące z dochodem nie przekraczającym 200% kryterium określonego w ustawie o pomocy społecznej (obecnie daje to kwotę 1402 zł) oraz rodziny z dochodem nie przekraczającym 150% tego kryterium (obecnie daje kwotę 792 zł na osobę w rodzinie). Oprócz spełnienia warunku dochodowego wymagane jest też posiadanie tytułu prawnego do zamieszkiwanego lokalu oraz brak zaległości z tytułu „opłaty śmieciowej”. Aby uzyskać pomoc, należy złożyć wniosek w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Należy do niego dołączyć dokumenty potwierdzające wysokość dochodu i tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, a także oświadczenie o liczbie osób w gospodarstwie domowym. Pomoc przyznawana będzie od miesiąca, w którym złożono wniosek, na okres 6 miesięcy, jednak nie dłużej niż na okres obowiązywania programu.

Użytkowanie wieczyste

  • Opłatę tę należy uiścić do końca marca.

Płaćmy online

Magistrat sugeruje też, że z uwagi na aktualną sytuację epidemiczną najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem na uregulowanie zapłaty jest przelew internetowy. Jednak wszyscy, którzy chcą nadal płacić gotówką mogą się umówić na konkretny dzień i godzinę, i tak dokonać płatności. Należy zaznaczyć, że opłatę można uiścić gotówką lub kartą w kasie, czy za pośrednictwem opłatomatów. Jeden z nich znajduje się w budynku przy pl. Jana Pawła II przy Biurze Obsługi Mieszkańców, a drugi w holu budynku B przy ul. Niedurnego.

Jednakże przypominamy też, że do 17 stycznia urząd miasta jest zamknięty dla klientów, aczkolwiek każdą sprawę wymagającą osobistego stawiennictwa w urzędzie można załatwić po uprzednim, telefonicznym umówieniu się z pracownikiem magistratu. Na takich samych zasadach pracują także kasy. Aby móc z nich skorzystać należy najpierw telefonicznie umówić termin wizyty przez bezpośredni nr tel. 32 248 64 91 bądź poprzez centralę, pod nr tel. 32 244 90 00 wew. 5130, 5131, 5132, 5134. Kasy pracują w godzinach pracy UM: w poniedziałki, wtorki i środy od 8.00 do 16.00, w czwartki od 10.00 do 18.00, w piątki od 8.00 do 14.00.

fot. pixabay.com

Subskrybuj rudzianin.pl

google news icon